Železniční dráhy, jejich kategorie a jejich ochranná pásma

Dráhou je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy. V rámci jevu budou sledovány i podzemní části drah (např. tunelové úseky). Dráha celostátní je dráha, která slouží mezinárodní a celostátní veřejné železniční dopravě a je jako taková označena. Dráha celostátní je součástí evropského železničního systému. Železniční dráha, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava, je dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h. Dráha regionální je dráha regionálního nebo místního významu, která slouží veřejné železniční dopravě a je zaústěná do celostátní nebo jiné regionální dráhy. Dráha místní je dráha místního významu oddělená od celostátní nebo regionální dráhy; dráha je oddělená, umožňuje-li přesun drážního vozidla na jinou dráhu jen s použitím zvláštního technického zařízení nebo slouží-li výhradně provozování neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky. Vlečka je dráha, která slouží vlastní potřebě provozovatele nebo jiného podnikatele a je zaústěná do celostátní nebo regionální dráhy, nebo jiné vlečky. Speciální dráha, která slouží zejména k zabezpečení dopravní obslužnosti obce (jiná než trolejbusová a tramvajová dráha). Zkušební dráha je dráha, která slouží zejména k provádění zkušebního provozu drážních vozidel nebo zkoušek pro schválení typu nebo změny typu drážních vozidel a drážní infrastruktury.

Základní informace

Typ ÚD
Poskytovatel SŽDC, ČD, MD, Armádní servisní, vlastníci
Zdroj v ÚP ÚAP
Čí­slo jevu 94a
Legislativní­ zdroj především zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,
Paragraf (§) 3, 5, 8, 9
URL zdroje https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1994-266
Metodika např. https://www.uur.cz/images/5-publikacni-cinnost-a-knihovna/internetove-prezentace/principy-a-pravidla-uzemniho-planovani/pap-uvod-20160902.pdf
Vliv na ÚP text Výrok - především kapitola D - Koncepce dopravní infrastruktury
Vliv na ÚP grafika Hlavní výkres, koordinační
Limit 2_5_101
2_5_103
2_5_102
2_5_104
2_5_121
Aktualizováno dne 01. 01. 2020

Komentář autora

Prvek je limitován 5 limity, které se týkají ochranných pásem drah, omezení vlastnických práv v ochranných pásmech a přípustnosti činností v ochranném pásmu.


Problémy

Nejproblematičtějším limitem je limit 2_5_101, který zmiňuje prostor vymezený vzdáleností od určených objektů dráhy podle typu dráhy a dalším omezením. Vzdálenost se měří v metrech [m]. Poř. č. Typ dráhy Vzdálenosti od osy krajní koleje, lana od hranice obvodu dráhy 1. dráhy celostátní, regionální 60 30; 2. dráhy celostátní vybudované pro rychlost větší než 160 km/h a dráhy zkušební 100 3;0 3. dráhy místní a vlečky 30 ;4- 4. speciální dráhy 3;5 30 5. dráhy lanové; 10 - 6. dráhy tramvajové a trolejbusové 30c. Dále limit 2.5.102 omezuje vlastnická práva v OP dráhy s ohledem na vstup při běžné činnosti dopravce. Obdobně je vlastnické právno dotčeno v limitu 2.5.103. Limit 2.5.104 uvádí jaké stavby a činnosti lze realizovat v ochranném pásmu dráhy. Poslední dotčený limit 2.5.121 uvádí vzdálenost os kolejí speciální dráhy - prostorové nároky kolejí. Vliv těchto limitů a jeho přesnost vymezení je zásadní pro další práce v rámci ÚPD.


Více

https://www.szdc.cz/web/guest
https://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr


Zdroj textu

https://www.uur.cz/images/8-stanoviska-a-metodiky/od-01-01-2018/31-metodika-uap-jevy-2019-12.pdf


Dostupné formáty

především z ÚAP či ÚPD - SHP, DGN ale i s ohledem na zdroj ÚPD - JPG, PDF či další


Možná budoucnost

S ohledem na tvorbu DTM ČR by obsahově prvek měl v nové DTM ČR být obsažen v drážní dopravě - osa železnice, která by obsahovala kategorizaci železniční dráhy, její typ a další dostupné atributy. Dále v rámci ochranných a bezpečnostních pásem je evidováno - ochranné pásmo drážní stavby, které obsahuje geometrii, ID objektu, typ OP a popis OP.


Stále tápete? Hledáte jiné řešení? Neváhejte nás kontaktovat!