Letiště a letecké stavby a jejich ochranná pásma a zájmová území

Letištěm je územně vymezená a vhodným způsobem upravená plocha včetně souboru leteckých staveb a zařízení letiště, trvale určená ke vzletům a přistávání letadel a k pohybům letadel s tím souvisejícím. Letiště se rozdělují: 1. podle vybavení, provozních podmínek a základního určení na letiště – vnitrostátní, mezinárodní. 2. podle okruhu uživatelů a charakteru letiště na letiště – civilní, vojenská. Ochranná pásma letišť se dělí na ochranná pásma: a) se zákazem staveb, b) s výškovým omezením staveb, c) k ochraně před nebezpečnými a klamavými světly, d) se zákazem laserových zařízení, e) s omezením staveb vzdušných vedení vysokého napětí a velmi vysokého napětí, f) hluková, g) ornitologická. Stavbami sloužícími k zajištění letového provozu mimo prostor letiště se rozumí stavby pro radiolokační, radionavigační, telekomunikační a radiokomunikační služby, leteckou meteorologickou a leteckou informační službu, pro službu pátrání a záchrany a denní, světelná a rádiová návěstidla.

Základní informace

Typ ÚD
Poskytovatel MDČR, MO, Vlastníci
Zdroj v ÚP ÚAP
Čí­slo jevu 102a
Legislativní­ zdroj především zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Paragraf (§) 2, 24, 25, 27, 28, 36, 37, 40- 42
URL zdroje https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-49
Metodika např. https://www.uur.cz/images/5-publikacni-cinnost-a-knihovna/internetove-prezentace/principy-a-pravidla-uzemniho-planovani/pap-uvod-20160902.pdf
Vliv na ÚP text Výrok - především kapitola D - Koncepce dopravní infrastruktury
Vliv na ÚP grafika Hlavní výkres, koordinační
Limit 2_7_104
2_7_101
2_7_103
Aktualizováno dne 01. 01. 2020

Komentář autora

Ochranná pásma leteckých zabezpečovacích zařízení se dělí na ochranná pásma a) radionavigačních zařízení a b) světelných zařízení a c) podzemních leteckých staveb


Problémy

Ochranná pásma by měla být vymezena co nejpřesněji s ohledem na vliv umisťování staveb jen se souhlasem Úřadu pro civilní letectví.


Zdroj textu

https://www.uur.cz/images/8-stanoviska-a-metodiky/od-01-01-2018/31-metodika-uap-jevy-2019-12.pdf


Dostupné formáty

především z ÚAP či ÚPD - SHP, DGN ale i s ohledem na zdroj ÚPD - JPG, PDF či další


Možná budoucnost

S ohledem na tvorbu DTM ČR by obsahově prvek měl v nové DTM ČR být obsažen v letecké dopravě - letiště, který by obsahoval geometrii, kategorizaci druhu, označení a účel letiště. Další prvky dotčené - letecká stavba s atributy geometrie, označení objektu a typ. Prvek zařízení pro letecký provoz s atributy geometrie, označení objektu a typ zařízení. Dále v rámci ochranných a bezpečnostních pásem je evidováno - ochranné pásmo letiště, které obsahuje geometrii, ID objektu, typ OP a popis OP. Dále v rámci ochranných a bezpečnostních pásem je evidováno - ochranné pásmo leteckých zabezpečovacích zařízení, které obsahuje geometrii, ID objektu, typ OP a popis OP.


Stále tápete? Hledáte jiné řešení? Neváhejte nás kontaktovat!