Pohřebiště, krematoria, válečné hroby a pietní místa

Pohřebiště a krematoria Pohřebiště může být zřízeno jako veřejné na základě územního rozhodnutí a následného stavebního povolení (§ 16 a § 17 zákona o pohřebnictví) nebo jako neveřejné na základě rozhodnutí nebo opatření nebo jiného úkonu vyžadovaného stavebním zákonem (§ 3 zákona o pohřebnictví). Mezi zřízení pohřebiště řadíme i rozšíření stávajícího pohřebiště o nové pozemky určené k pohřbívání. Krematorium lze zřídit na základě územního rozhodnutí a následného stavebního povolení. Poznámka k ochranným pásmům pohřebišť a krematorií: Ochranné pásmo hřbitova ze zákona přestalo platit dnem nabytí účinnosti zákona č. 193/2017 Sb., tedy ke dni 1. 9. 2017. Ochranná pásma lze zřídit v souladu s § 83 stavebního zákona. Rozhodnutí o ochranném pásmu podle § 12 odst. 2 a § 17 odst. 2 zákona č. 256/2001 Sb., ve znění do nabytí účinnosti novely č. 193/2017 Sb., může stavební úřad změnit nebo zrušit v řízení zahájeném z moci úřední nebo na základě žádosti provozovatele krematoria nebo provozovatele veřejného pohřebiště. Válečné hroby a pietní místa Centrální evidence válečných hrobů vedená dle § 4 odst. 3 písm. c) zákona o válečných hrobech a pietních místech, obsahuje územně identifikované válečné hroby s ostatky a pietní místa.

Základní informace

Typ ÚD, ZJ
Poskytovatel SÚ, Pořizovatel, Ministerstvo obrany
Zdroj v ÚP ÚAP
Čí­slo jevu 113a
Legislativní­ zdroj především zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve změně pozdějších předpisů
Paragraf (§) 3, 12, 16, 17
URL zdroje https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-256
Metodika např. https://www.uur.cz/images/5-publikacni-cinnost-a-knihovna/internetove-prezentace/principy-a-pravidla-uzemniho-planovani/pap-uvod-20160902.pdf
Vliv na ÚP text Výrok - především kapitola D - Koncepce občanské vybavenosti
Vliv na ÚP grafika Hlavní výkres, koordinační
Limit 4_106
4_105
Aktualizováno dne 01. 01. 2020

Komentář autora

Ochranné pásmo podle zákona o pohřebnictví lze zřídit nejen u nových a nově rozšiřovaných pohřebišť, ale také u hřbitovů stávajících. Stavební úřad může v tomto ochranném pásmu zakázat nebo omezit provádění staveb, jejich změny nebo činnosti, které by byly ohrožovány provozem veřejného pohřebiště nebo by mohly ohrozit řádný provoz veřejného pohřebiště nebo jeho důstojnost. Vlastník pozemku v ochranném pásmu má nárok na náhradu za prokázané omezení užívání pozemku.


Problémy

Limit 4.105 : Podle § 12 odst. 2 zákona č. 256/2001 Sb., ve znění účinném do 31. 8. 2017, se ochranné pásmo okolo krematoria zřizovalo v šíři nejméně 100 m. Stavební úřad mohl v tomto ochranném pásmu zakázat nebo omezit provádění staveb, jejich změny a činnosti, které by byly ohrožovány provozem krematoria nebo by mohly ohrozit jeho provoz.; Limit 4.106: Podle § 17 odst. 2 zákona č. 256/2001 Sb., ve znění účinném do 31. 8. 2017, se ochranné pásmo okolo veřejných pohřebišť zřizovalo v šíři nejméně 100 m. Stavební úřad mohl v tomto ochranném pásmu zakázat nebo omezit provádění staveb, jejich změny nebo činnosti, které by byly ohrožovány provozem veřejného pohřebiště nebo by mohly ohrozit řádný provoz veřejného pohřebiště nebo jeho důstojnost. Vymezení 100m šíře dle výše zmíněného limituje výstavbu.


Zdroj textu

https://www.uur.cz/images/8-stanoviska-a-metodiky/od-01-01-2018/31-metodika-uap-jevy-2019-12.pdf


Dostupné formáty

především z ÚAP či ÚPD - SHP, DGN ale i s ohledem na zdroj ÚPD - JPG, PDF či další


Možná budoucnost

S ohledem na tvorbu DTM ČR by obsahově prvek měl v nové DTM ČR být obsažen v stavbách kulturních, sakrálních - hřbitov, který by obsahoval atribut geometrie.


Stále tápete? Hledáte jiné řešení? Neváhejte nás kontaktovat!