Pozemní komunikace, jejich kategorie a jejich ochranná pásma

Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti a dělí se na dálnice, silnice, místní a účelové komunikace. V rámci jevu jsou sledovány i podzemní části komunikací (např. tunelové úseky). Dálnice Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené jízdní pásy. Dálnice se podle svého určení a dopravního významu rozdělují na dálnice I. třídy a II. třídy. Silnice Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Silnice tvoří silniční síť a dle svého určení a dopravního významu se rozdělují do těchto tříd: - silnice I. třídy, která je určena zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu, - silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy, - silnice III. třídy, která je určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace. Místní a účelové komunikace Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. Pro potřeby tohoto jevu jsou sledovány pouze místní komunikace I. a II. třídy, jež mohou být v nezastavěném území nositelem ochranného pásma a tvoří zpravidla základní dopravní kostru obcí (rychlostní a sběrné místní komunikace s alespoň sběrnou funkcí), a účelové komunikace, spojující dvě a více obcí, mající vlastní pozemek a které jsou součástí schválených komplexních pozemkových úprav. Ochranná pásma K ochraně dálnice, silnice a místní komunikace I. nebo II. třídy a provozu na nich mimo souvisle zastavěné území obcí slouží silniční ochranná pásma. Za souvisle zastavěné území je považováno to území, které splňuje tyto podmínky: a) na území je postaveno pět a více budov odlišných vlastníků, kterým bylo přiděleno popisné nebo evidenční číslo a které jsou evidovány v katastru nemovitostí b) mezi jednotlivými budovami, jejichž půdorys se pro tyto účely zvětší po celém obvodu o 5 m, nebude spojnice delší než 75 m. Spojnice tvoří rohy zvětšeného půdorysu jednotlivých budov (u oblouků se použijí tečny). Spojnice mezi zvětšenými půdorysy budov, spolu se stranami upravených půdorysů budov, tvoří území. V rámci tohoto jevu se sledují také výhledové záměry dálnic a silnic.

Základní informace

Typ ÚD, ZJ
Poskytovatel ŘSD, MO, KÚ, OÚ, Vlastníci
Zdroj v ÚP ÚAP
Čí­slo jevu 93a
Legislativní­ zdroj Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
Paragraf (§) 2, 4 až 8, 11, 12, 30 až 35.
URL zdroje https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-13
Metodika např. https://www.uur.cz/images/5-publikacni-cinnost-a-knihovna/internetove-prezentace/principy-a-pravidla-uzemniho-planovani/pap-uvod-20160902.pdf
Vliv na ÚP text Výrok - především kapitola D - Koncepce dopravní infrastruktury
Vliv na ÚP grafika Hlavní výkres, koordinační
Limit 2_1_101
2_1_102
2_1_103
Aktualizováno dne 01. 01. 2020

Komentář autora

Prvek je limitován 3 limity, které se týkají vzniku a vymezení ochranných pásem, zákazů v ochranných pásmech a omezení.


Problémy

Pozn. k zákonu č. 268/2015 Sb.: silnice I. třídy, které jsou rychlostními silnicemi podle zákona č. 13/1997 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 268/2015 Sb., se ode dne nabytí účinnosti uvedeného zákona považují za dálnice II. Tříd. Nejproblematičtějším limitem je limit 2_1_101, který zmiňuje: Silničním ochranným pásmem se pro účely zákona o pozemních komunikacích rozumí prostor ohraničený svislými plochami vedenými do výšky 50 m a ve vzdálenostech uvedených v tabulce: KATEGORIE A TYP KOMUNIKACE MĚŘENO OD VZDÁLENOST [m] Dálnice osy přilehlého jízdního pásu dálnice nebo osy větve její křižovatky s jinou pozemní komunikací 100; silnice I. třídy nebo místní komunikace I. třídy osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu 50; silnice II. nebo III. třídy a místní komunikace II. tř. osy vozovky nebo osy přilehlého jízdního pásu 15. Tyto ochranná pás by měla být s ohledem na jejich limitování v rámci ÚPD vymezena co nejpřesněji.


Více

https://geoportal.rsd.cz/web
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/Silnice-a-dalnice/mapy


Zdroj textu

https://www.uur.cz/images/8-stanoviska-a-metodiky/od-01-01-2018/31-metodika-uap-jevy-2019-12.pdf


Dostupné formáty

především z ÚAP či ÚPD - SHP, DGN ale i s ohledem na zdroj ÚPD - JPG, PDF či další


Možná budoucnost

S ohledem na tvorbu DTM ČR by obsahově prvek měl v nové DTM ČR být obsažen v dopravních stavbách - osa pozemní komunikace, která by obsahovala typ pozemní komunikace a další zájmové atributy. Dále v rámci ochranných a bezpečnostních pásem je evidováno - ochranné pásmo silniční stavby, které obsahuje geometrii, ID objektu, číslo tahu, typ komunikace a popis OP.


Stále tápete? Hledáte jiné řešení? Neváhejte nás kontaktovat!